Source: MELINDA SUE GORDON & NETFLIX © 2020 | The Prom

The Prom Review

0
6.8

Laat Netflix met The Prom een inclusieve film zien?

Source: Netflix | The Prom

Tot nu toe is Ryan Murphy er in geslaagd om een aantal hits voor Netflix te maken. Het volgende project, dat een hit moet gaan worden is: ‘The Prom’. Wat net zoals de voorgaande release, ‘The Boys in the Band‘ een musical is, dat naar film is vertaald. In deze recensie zal ik mijn mening over de nieuwe release los laten. Want er is genoeg om te bespreken. Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, laat dan een reactie achter onder dit bericht.

In ‘The Prom’ worden de New Yorkse theateracteurs Dee Dee Allen en Barry Glickman geconfronteerd met een crisis: hun nieuwe, dure Broadway-show is een enorme flop, waardoor hun carrières opeens in het slop zitten. In een dorpje in de Amerikaanse staat Indiana heeft middelbare scholier Emma Nolan ondertussen te maken met een ander soort hartzeer: ondanks de steun van het schoolhoofd heeft de voorzitter van de leraar-ouderraad Emma verboden om naar het afstudeergala te komen met haar vriendin Alyssa.

Voor regisseur en producent Ryan Murphy is representatie bijna de hoofdzaak geworden. Hij heeft met de FX serie ‘Pose’ bewezen er een publiek is voor LGBTQ+ content. Daar werken voor- en achter de camera mensen, die het verhaal ook moeten vertellen. In de film ‘The Prom’ is voor een groot gedeelte rekening gehouden met de doelgroep.

Worden de karakters en verhaallijnen goed neergezet?

Voordat ik de film überhaupt had gezien, werden er verhalen over James Corden op het internet gezet. Hij speelt in de film een homoseksuele man, terwijl hij geen in de werkelijkheid hetero is. Nu kan ik daar een heel referaat over houden, alleen is dat niet nodig. Het is een gemiste kans, om een homoseksuele man te casten. Murphy zal daar een hele goede reden voor hebben gehad, om het op deze manier te doen.

Verder wordt de hoofdrol vertolkt door Jo Ellen Pellman. Ze identificeert zich als queer, waardoor het verhaal van de film op haar lijf is geschreven. Daarnaast zijn er in de loop van de film een hoop mensen te zien, die de LGBTQ+ gemeenschap vertegenwoordigen. Waardoor de gemist kans van hierboven, niet te storend is. Al moet ik zeggen dat bij de emotionele scene, ik uit de film werd gehaald. Omdat je weet dat Corden niet het verhaal verteld, wat hij zelf heeft meegemaakt.

Dan verder met de recensie van ‘The Prom’. De film duurt maar liefst twee uur, waardoor de makers veel tijd hebben om het verhaal en de karakters te introduceren. Die tijd wordt ook volop benut. Alleen had het van mij was sneller gekund. Tijdens de eerste scenes moet je als kijker in de film worden getrokken. Dat gebeurde later, toen Emma en haar verhaal ten sprake kwam.

Welke boodschap wordt er in The Prom overgebracht?

Er zitten een aantal boodschappen in de film verwerkt. De eerste wordt verteld door Emma. Ze voelt zich alleen in een stad, dat haar seksualiteit niet accepteert. De manier waarop ze haar verhaal deelt, is heel goed in beeld gebracht. Maar maakt de kijker ook duidelijk, dat je als LGBTQ+ persoon niet alleen bent. Op het internet zijn heel veel mensen die je kunnen steunen en naar je verhaal willen luisteren.

Daarnaast moeten de narcistische karakters hun eigen verleden verwerken. Een ieder heeft traumatische gebeurtenissen mee gemaakt, wat hen heeft gemaakt zoals zij zijn. Het is belangrijk om die gebeurtenissen te verwerken, in plaats van weg te stoppen. Door dat te verwerken, kan je de beste versie van jezelf zijn.

Gelukkig wordt het verhaal niet zo zwaar, dankzij de humor. Ik kon heel erg lachen om het karakter dat Meryl Streep speelde. De humor die daar bij kwam kijken, was heel erg goed. Waardoor bepaalde scenes op een komische toon werden afgesloten. De rest van de cast had ook een aantal leuke momenten, maar Streep stak er voor mij met kop en schouders boven uit.

De musical heeft zoals dat hoort de nodig de nodige muziek. Een aantal nummers vond ik heel erg leuk, alleen had ik niet met de rest. Het sprak mij niet aan, maar dat kan een kwestie van smaak zijn. Ben jij een musical fan, en houdt je ervan om naar Ryan Murphy film/series te kijken? Dan is ‘The Prom’ het kijken meer dan waard.

The Prom Review
6.5
6