The Snowman Review

De bestelling boek The Snowman is verfilmd, moet je het gaan zien in de bioscoop?

The Snowman Movie Poster
Het afgelopen jaar is Michael Fassbender vaak te zien in films die je niet direct bij de acteur zou verwachten. Dat pakte niet uit zoals hij dat had gehoopt en de flops blijven zich opstapelen. Weet hij met The Snowman de tij te keren? Want de acteur kan het niet maken om niet te blijven scoren. Als je in de spotlight van de filmstudio’s wilt blijven moet je scoren.

De Zweedse regisseur Tomas Alfredson maakte eerder een aantal Deense films en scoorde daar in eigen land best goed mee. Een logische en goede stap zou zijn om een Amerikaanse film met maken. Naast Michael Fassbender is actrice Rebecca Ferguson te zien. Je kan haar kennen van films als The Girl On The Train en Life. Lees snel verder, want na het verhaal en de trailer lees je wat ik van The Snowman vond.

Dit is The Snowman

Wanneer Harry Hole, hoofddetective van een gespecialiseerde misdaadeenheid, de vermissing van een vrouw tijdens de eerste sneeuwval van de winter onderzoekt, vreest hij dat een ongrijpbare seriemoordenaar weer actief is. Met de hulp van een briljante nieuwe collega legt de agent een verband tussen zaken van tientallen jaren geleden en deze lugubere nieuwe zaak. Ze moeten de gewetenloze dader opsporen voordat het weer gaat sneeuwen en hij opnieuw zal toeslaan.

Dit vond ik van The Snowman

voordat ik de film zag las ik de verschillende berichten over de problemen achter de schermen. Zo zou zo’n 10 procent van de film niet gefilmd zijn. En Michael Fassbender zou niet veel tijd hebben gehad om de opnames op een rustige manier te kunnen doen. Dat beloofde niet veel goeds. Mijn verwachtingen lagen heel erg laag en die heeft The Snowman meer dan waar gemaakt.

Het is heel duidelijk dat het een verfilming van een populair boek is, een aantal elementen die uit het boek gehaald zijn voelen niet als een geheel aan. De film komt moeilijk op gang en wanneer het op gang komt dan merk je heel snel hoe het verhaal verder gaat. Ook al voelt het niet aan alsof het logische gevolgen zijn.

The Snowman Still

Ook wordt er niet uitgelegd waarom de moordenaar doet wat hij doet. Je kan als kijker zelf een verhaal verzinnen waardoor het logisch over komt. Wat ik wel goed vond was het acteer werk van Michael Fassbender en Rebecca Ferguson. In voorgaande films liet Michael zien dat hij soms niet paste in de rol. Dit keer klopte het precies en wist hij het karakter goed vorm te geven. De rol van Rebecca Ferguson wordt al snel duidelijk. Niet verassend maar wel goed geacteerd.

In vele opzichten viel The Snowman tegen, en wat het precies is kan ik m’n vinger niet op leggen. Het zijn vele factoren. Het script, de opbouw van de film maar de trailer zet de film neer als een horror. Maar dat is het niet, een thriller met horror elementen. Ik zou The Snowman niet aanraden om in de bioscoop te gaan kijken. Wacht tot dat het te streamen of via de legale wegen te downloaden is.

Movie Listed
Nederlandse acteurs en actrices die doorbreken in Hollywood