Heeft Warner Bros er goed aan gedaan om een remake van The Witches te maken?

The Witches Review

0
6

Een tijd geleden deelde ik mijn mening over de trailer van ‘The Witches’. Een film waarvan het origineel een groot onderdeel in mijn jeugd is geweest, het heeft voor de nodige enge beelden op netvlies gezorgd. Voor Warner Bros was het dertig jaar na de release van het origineel tijd om een remake te maken. Waarbij een aantal elementen naar het nu zijn gehaald, alleen is dat niet bij alles positief uitgepakt. Lees in de recensie wat ik beter kon en wat goed is. Heb jij een duidelijke mening over de 2020 versie? Laat je recensie onder het blog bericht achter. Dat kan met tekst of door cijfers te geven.

Het verhaal gaat de jonge weesjongen die eind 1967 bij zijn liefhebbende oma gaat wonen in het plattelandsstadje Demopolis in Alabama. Nadat de jongen en zijn grootmoeder enkele ogenschijnlijk charmante, maar duivelse heksen ontmoeten, nemen ze hun toevlucht in een luxe hotel aan de kust. Helaas komen ze net op het moment dat de Opperheks haar handlangers undercover van over de hele wereld heeft laten komen om daar haar demonische plannen uit te voeren.

Ik wil deze recensie niet alleen gaan vergelijken, want het is dertig jaar later, en in de tussentijd is er veel veranderd. Wat ik wel wil vergelijken is het gebruik van effecten. In de 1990 versie hebben de makers voor praktische effecten en protheses gekozen. Waardoor actrice Anjelica Huston in de loop van de film werd getransformeerd naar een dood enge heks. In de 2020 versie hebben de makers gekozen om voor CGI effecten te gaan.

De CGI zorgt voor vreemde en te verzochte situaties

Dat is vandaag de dag makkelijker om in te zetten, alleen moet het wel op een goede manier in de film worden verwerkt. Dat gebeurde alleen met de gigantische mond van de Opperheks. De effecten en animatie dat wordt gebruikt om de handen en voeten te veranderen is niet al te best. Ook is de animatie van de drie omgetoverde kinderen, de muizen, niet goed. Alsof de makers de muizen hebben afgeraffeld omdat er een releasedatum aan kwam.

Als je de klassieker hebt gezien, zou je denken dat de film draait om de jongen waar de heksen achter aan zitten. Dat is in ‘The Witches’ 2020 niet het geval. Aan het eind van de film had ik het idee dat het om het karakter van Octavia Spencer ging, en de Opperheks. Waarbij Anne Hathaway alles uit de kast haalde om een over de top en campy rol neer te zetten. Beide dames hebben alles uit de rol gehaald, en beide paste ook perfect in de rol. Waarbij Spencer voor de warme en liefde rol moest zorgen. Hathaway moest door en door slecht zijn.

Met het verhaal hebben de makers ook een aantal grenzen opgezocht. De film moet voor een jongere generatie eng zijn. Dat was het origineel ook, alleen zijn de makers nu een richting opgegaan, waarbij ik mijn wenkbrauwen meerdere keren bedenkelijk omhoog deed. Het was te bizar en verzocht. Met uitstekende armen die achter de muizen aan gaan, tot aan heksen die door een eetzaal vliegen.

Er wordt gehint op een vervolg, maar gaat die er ook komen?

De schaal van de film is heel erg klein. Waardoor het bij over is gekomen als een televisie film. Wat dat betreft heeft Warner Bros er goed aan gedaan om de film in Amerika naar HBO Max te halen. Je krijgt als kijker een aantal ruimtes van het hotel te zien. Waardoor het hotel klein lijkt, ook al zijn de details in het decor en aankleding wel heel erg goed. Daardoor krijgt de film een klassiek gevoel.

Gelukkig blijft het klassieke gevoel niet hangen in 1990. De makers hebben er goed aan gedaan om er een 2020 tintje aan te geven. Dit keer geen wit jongen die wordt omgetoverd tot een muis. Want kleinzoon en oma worden vertolkt door zwarte acteurs. Een verandering wat ik alleen maar aanmoedig. Ook bij de groep heksen is er gekeken hoe er meer diversiteit kan worden getoond. Deze aanpassingen hebben wel heel goed uitgepakt.

De opzet is ook niet groots aangepakt. Er is namelijk voor gekozen om op een bepaald moment de film te eindigen. Ik had het idee dat er meer moest komen, omdat het door de karakters werd verteld. Waarmee ik de indruk krijg, dat Warner Bros hoopt dat er genoeg wordt verdiend. Waarmee er een vervolg kan worden gemaakt. Alleen lijken die kansen vandaag de dag heel klein te zijn.

Persoonlijk had ik geen remake laten maken. Het origineel staat anno 2020 als een huis. Het zit goed in elkaar en de remake kan alleen maar slechter zijn. Dat is ook het geval, en doet het goede acteerwerk en aankleding en decors te niet.

The Witches Review
Voor mij is en blijft de 1990 versie van 'The Witches' het best. Toch zijn er genoeg veranderingen doorgevoerd doe hebben uitgepakt. Alleen zijn de opzet en gebruik van CGI niet goed geweest voor de film.
6.5
7.5
5