Heeft STX Entertainment een waardige film gelanceerd met UglyDolls?
Bron: The Searchers & Filmdepot | UglyDolls

UglyDolls Review

6.6
Muzikale animatie met een boodschap

STX Entertainment vond het tijd om zich te mengen tussen de andere animatie studio’s. De eerst animatie film dat zij hebben gelanceerd is ‘UglyDolls’. Waarbij een sterrencast zijn of haar stem laten horen in de film. Niet alleen voor de spraak, ook zit de film vol met de muzikale ondersteuning. In de recensie ga ik verder in op de film. Mocht jij de film hebben gezien, laat de cijfer onder aan dit bericht achter.

Welkom in UglyVille, de plek waar gekheid wordt bewonderd, abnormaal de norm is en schoonheid niet enkel van je buitenkant afhangt. Moxy, haar vriendjes en alle Ugly Dolls zijn er dolgelukkig! Wanneer ze met z’n allen op zoek gaan naar de echte wereld, ontdekken ze echter iets anders: PerfectionVille. Dat is voor Moxy de laatste hindernis voor ze haar grootste levensdroom kan waarmaken: de knuffel van een echt kind worden! Dat is echter buiten Lou en de andere smetteloze poppen van PerfectionVille gerekend. Voor hen mogen enkel perfecte poppen de overstap naar de mensenwereld maken. Moxy en haar vrienden doen dus alles wat ze kunnen om hun droom waar te maken. Zal het hen lukken om Lou en de andere perfecte poppen te overtuigen?

Vanaf de eerste trailer had ik het gevoel dat STX Entertainment ‘UglyDolls’ voor de jonge gezinnen had gemaakt. De manier van animeren komt niet over als je van bijvoorbeeld Pixar of Dreamworks bent gewend. Dat geeft niets, zolang er een bepaalde gedachten achter zit. Dat is zeker zo, want het draait om de poppen die uit de poppenfabriek komen. De één komt perfect van de lopende band, terwijl de ander de nodige schoonheidsfoutjes heeft.

De animatie film weet zichzelf op een aantal manieren te onderscheiden

Het idee erachter vond ik heel goed bedacht van de makers. Zeker omdat de film gemaakt is voor jonge kinderen en gezinnen. Het draait vandaag de dag alleen maar om perfectie en hoe je zo goed mogelijk kan overkomen op andere. Door de sociale media te gebruiken of je beter voor te doen. ‘UglyDolls’ laat een tegen geluid horen. Waarbij je de empathie van de underdogs van het begin al mee krijgt. Wat daar bij helpt is de muzikale ondersteuning.

Zelf vond ik het heel prettig om de bekende stemmen te horen van Kelly Clarkson, Nick Jonas, Janelle Monáe, Blake Shelton, Wang Leehom, Pitbull en Wanda Sykes. Ieders wat de persoonlijkheid over te laten komen, door de stem op de juiste manier te gebruiken. Ook de verschillende muzikale genres weten een verschil te maken bij de karakters.

Zoals bij geen andere animatie of andere kinderfilm kan ontbreken, zijn de nodige boodschappen. Daar heeft ‘UglyDolls’ er een aantal in het verhaal zitten. Om te beginnen met de grote verschillen tussen perfectie en imperfect zijn. De film laat zien dat je niet perfect hoeft te zijn om te worden geaccepteerd. Je kan en mag zien wie je bent, want dat maakt jou speciaal. Een simpele maar toch hele krachtige boodschap dat in de film zit.

Als het om een goede boodschap gaat, kan je niet om UglyDolls heen

Een andere boodschap is dat jij voor jezelf mag opkomen. Als jij geloofd in een bepaald waarheid, dan mag jij daar voor gaan staan. Mocht het nodig zijn, er ook voor vechten. Verwacht niet te veel verrassingen tijdens het bekijken van de film. Je krijgt een recht-toe-recht-aan verhaal te zien.

Waarbij de muziek voor de interessante momenten zorgt. Heb jij zin om op een doelloze dag voor een relaxte en feel good film te gaan zitten? Dan kan ik jou aanraden om ‘UglyDolls’ op te zetten. Het is vermakelijke entertainment, voor jong en oud. Ook al probeert de studio een jongere doelgroep aan te spreken.

Het Verhaal6
Animatie6.5
Regie6.5