What Happened To Monday Review

In de sciencefiction film What Happened To Monday is de wereld overbevolkt, hoe gaat de mensheid daar mee om?

What Happened To Monday movie poster
De film What Happened To Monday is een film waar je niet direct naar toe zou gaan. Toch was ik na het zien van de trailer heel nieuwsgierig wat het eind resultaat zou zijn. Dat laat ik in de recensie na het verhaal en de trailer van de film weten. De film is ook bekend onder de titel: Seven Sisters.

Als je een film verwacht waarbij de cast heel groot is, dan zijn je verwachtingen verkeerd. Want Noomi Rapace neemt maar liefst zeven rollen op zich. Hoe dat precies zit en hoe zij dat doet lees je hieronder. Er zit een Nederlands tintje aan de film, de Nederlandse acteur Marwan Kenzari speelt een rol in de What Happened To Monday. Heel goed en leuk om te zien hoe hij aan het doorbreken in Hollywood.

Dit is What Happened To Monday

In een nabije toekomst die wordt geteisterd door overbevolking en hongersnood, is slechts één kind per gezin toegestaan.<
Het Child Allocation Bureau is in het leven geroepen om daar streng op toe te zien. Illegaal verwekte kinderen worden opgepakt en in een kunstmatige cryoslaap gehouden. Zeven eeneiige zussen, worden zo gedwongen onder te duiken en zich voor de buitenwereld voor te doen als één persoon: Karen Settman. Ze zijn naar de dagen van de week vernoemd en elke zus mag naar buiten op de dag van hun naam.

Als op een dag Monday plotseling spoorloos verdwijnt, ontstaat er een meedogenloze strijd tussen de zussen en het Child Allocation Bureau waarbij de gruwelijke waarheid langzaam maar zeker aan het licht komt.

Dit vond ik van What Happened To Monday

De film What Happened To Monday is een science fiction film die mij wist te verassen. De film is al een tijdje te zien in de buitenlandse bioscopen. Alleen is Nederland nu eindelijk aan de beurt. Nu is de science fiction gericht op de toekomst waarop de wereld overbevolkt is. Een vooruitzicht voor de wereld van nu. De hoofdrol is weggelegd, en wel zeven keer voor Noomi Rapace. Zij was voor mij de verassing van de film. In de film Prometheus zag ik haar voor het eerst maar zij is vooral bekend van haar rol in de Millennium reeks. De zeven zussen die zij speelt hebben ieders een ander karakter en dat komt heel goed over op beeld.

Hoe goed Noomi Rapace ook acteert het is vaak te zien dat er op een bepaalde manier moest worden gefilmd. Zodat het in het eind resultaat er goed uit zou zien. Dat maakte de actie scenes soms wat rommelig om naar te kijken. Het verhaal heeft genoeg elementen in de film waardoor je keer op keer op het puntje van de stoel gaat zitten.
Het budget is niet gestopt in te veel speciale effecten om het visueel aantrekkelijk te maken. De film What Happened To Monday geeft een realistisch toch futuristisch beeld van wat de toekomst zou kunnen zijn.

In What Happened To Monday laat de cast en crew zien wat je met een niet al te groot budget kan

De cast is heel goed en weet met het verhaal en de acteer prestaties een goede film neer te zetten. Het is een internationale cast maar het komt heel goed samen op beeld. Acteur Marwan Kenzari speelt een belangrijke rol en weet zich steeds meer naar de voorgrond te krijgen. Dat doet hij ook in What Happened To Monday. De opbouw van het verhaal is goed en daardoor krijg je ook een ‘band’ met de zeven zussen. Voor mij was het geen voorspelbare film, maar dat kan voor andere wel het geval zijn. Ik zat te puzzelen hoe alles in elkaar was gezet.

De film is onder andere door Netflix gemaakt, en mijn verwachtingen zijn dan ook dat het op een bepaald moment te streamen is via de on demand dienst. Mijn conclusie van de film is dat het een leuke en (voor mij) een verassing was hoe goed de film was. Een aanrader om te gaan kijken. Alleen moet je zelf kijken of je naar de bioscoop gaat.

This made my day music
Rae Morris [Upcoming Artist]