De waarheid wordt keihard voorgespiegeld door de Netflix serie When They See Us
Jharrel Jerome as Korey Wise

When They See Us Review

Bron: Atsushi Nishijima & Netflix | When They See Us

De verschillende streaming- en on demand diensten zetten slim in op bekende verhalen. HBO kwam een tijd geleden met de serie ‘Chernobyl’, waarbij de ramp met de nodige aanpassingen op beeld werd vast gelegd. Dit keer is Netflix aan de beurt met beruchte verkrachtingszaak uit 1989. Wat probeerde de makers met ‘When They See Us’ zien? In de recensie ga ik in op mijn indrukken en meer.

Gebaseerd op het waargebeurde verhaal dat het land in zijn greep hield, zal ‘When They See Us’ het beruchte geval van vijf tieners met een getinte of donkere huidskleur beschrijven, het label van Central Park Five, die waren veroordeeld voor een verkrachting die ze niet hadden gepleegd. De vierdelige serie gaat zich richten op de vijf tieners uit Harlem – Antron McCray, Kevin Richardson, Yusef Salaam, Raymond Santana en Korey Wise. Vanaf het voorjaar van 1989, toen de tieners voor het eerst ondervraagd werden over het incident, zal de serie 25 jaar duren, met de nadruk op hun vrijlating in 2002 en de schikking met de stad New York in 2014.

Laat ik eerst beginnen met dat Ava DuVernay het voor elkaar heeft gekregen om zichzelf te herpakken na ‘A Wrinkle In Time‘. De Disney film was het project waarmee zij haar stem wilde horen. Waarbij ik het idee had dat zij te veel in één film wilde stoppen. Netflix gaf haar de kans om het verhaal van de vijf veroordeelde mannen te vertellen.

Dit was het project waar zij de wereld mee liet zien hoe zij een verhaal kon vertellen. Want de mini-serie heeft de nodige indruk gemaakt, over de hele wereld. Waarbij mensen gaan kijken naar hoe mensen worden behandeld. Plus de macht van bepaalde mensen en wat voor gevolgen dat heeft.

Ik heb zo mijn voorkeuren als het om de vier afleveringen gaat

De serie ‘When They See Us’ heeft maar vier afleveringen, waarbij je zou verwachten dat de impact minimaal zou zijn. Het verhaal op zich zorgt al voor de nodige indruk. Zeker als het op beeld wordt vast gelegd en bepaalde momenten en elementen worden aangedikt. De serie wist mij de nodige buikpijn te bezorgen. Vooral de eerste aflevering, waarbij al snel duidelijk werd hoe men handelde, draaide mijn maag van om.

Waarmee pijnlijk zichtbaar werd hoe de macht van bepaalde personen voor ongelijkheid in de samenleving zorgde. Het gekke is dat het verhaal begon in 1989. Terwijl de grote lijnen vandaag de dag nog zichtbaar zijn. ‘When They See Us’ laat zien dat de verschillende onderwerpen nog steeds actueel zijn. Zoals hoe mensen worden behandeld tot en met hoe mensen naar andere kunnen kijken.

Gedurende de vier afleveringen had ik toch moeite om tijdens bepaalde afleveringen te blijven kijken. Zo wisten de tweede en derde afleveringen mijn aandacht niet altijd te houden. Bepaalde scenes slurpte mij in de serie, wanneer een andere scene begon was mijn aandacht weg. Na de eerste aflevering zat de laatste aflevering van ‘When They See Us’ heel goed in elkaar.

De emotie geurende deze serie wist mij een aantal keer goed te raken

Je zag dit keer het verhaal van Korey. Hoe hij probeerde om gedurende zijn verblijf in verschillende gevangenissen te overleven. De persoonlijke scenes waarbij de familie situatie naar voren kwam, was voor mij geweldig om naar te kijken. Het wist mij een brok in de keel te bezorgen, dat had vooral te maken met de emotie en de manier waarop de scenes in beeld werden gebracht.

De overgang tussen realiteit en fantasie was heel goed. Zeker het einde toen Marci in beeld werd gebracht, alsof Korey wist dat zij op een betere plek was dan op aarde. Ook de laatste scenes waarbij de vijf mannen samen hand in hand staan, zorgde voor mij voor de nodige kippenvel. Zeker om na te gaan dat jaren later iemand voor hen op staat, zodat de echte dader moet boeten voor zijn daden.

Zoals je misschien al kan lezen ben ik over bepaalde elementen en afleveringen heel enthousiast. De serie is voor mij een spiegel van de samenleving en hoe ieder persoon kan werken om elkaar gelijk te behandelen. Zonder dat geld, macht, huidskleur of geslacht daar een rol bij zou moeten spelen. Ik raad jou aan om ‘When They See Us’ te gaan kijken, ongedacht of dit soort series je interesse heeft. Dit mag je niet missen!

Het speculeren over de mogelijkheden voor Stranger Things 4 kan beginnen!
De mogelijkheden voor Stranger Things 4