Streamingdienst Apple TV Plus laat met Wolfwalkers zien hoe 2D animatie eruit moet zien
Source: Robyn Goodfellowe (voiced by Honor Kneafsey) and Mebh Óg Mactíre (voiced by Eva Whittaker) in “Wolfwalkers,” now streaming on Apple TV+.

Wolfwalkers Review

0
8.6

Source: Apple TV Plus | Wolfwalkers

Ondanks de corona crisis heeft 2020 een hoop grote en goed uitziende animatie film gebracht. Een titel dat daar heel goed tussen past is ‘Wolfwalkers’. De film werd in november door Periscoop gelanceerd, sinds 11 december is de film ook op het Apple platform, Apple TV Plus te zien. Je kan de film gaan zien, ook al zijn de bioscopen gesloten.

In een magisch Ierland wonen Wolfwalkers. Je herkent ze aan hun fonkelend rode haar en grote ogen. Zij kunnen niet alleen praten met wolven, maar ook wonden genezen en zelf in een wolf veranderen. Mensen denken dat Wolfwalkers hen beschermen tegen de wolven, maar eigenlijk is het andersom. Het zijn de wolven en de natuur die bescherming nodig hebben. Als leerling-jager Robyn met haar vader naar Ierland reist, om de laatste wolven te doden, leert ze Mebh kennen. Mebh blijkt een Wolfwalker te zijn, net als haar moeder. Wanneer haar moeder spoorloos verdwijnt, gaan Robyn en Mebh op zoek naar haar. Robyn wordt steeds verder mee gezogen in een geheime, betoverende wereld.

In 2009 nam Disney afscheid van 2D animatie films. Een type animatie, waar ik heel erg van kan genieten. Met de lancering van de ‘Wolfwalkers’ trailer, maakte mijn animatie hart een sprong. De film maakt mijn verwachtingen meer dan waard. Vanaf de eerste scenes krijg je ware kunst op het scherm te zien. Waardoor ik het heel jammer vind, dat ik de film thuis op de bank heb gezien.

De makers hebben een duidelijke visie wat goed wordt vertaald op beeld

Source: Robyn Goodfellowe (voiced by Honor Kneafsey) in “Wolfwalkers,” now streaming on Apple TV+.

Ik heb een groot beeldscherm, maar dit wil je op een zo groot mogelijk scherm beschouwen. De manier waarop de makers laten zien wat de groep animatie makers in huis heeft, is geweldig. Want er wordt een grote diversiteit aan technieken getoond. Bij een aantal karakters, zijn de schets lijnen te zien. Waardoor de film een authentieke touch krijgt.

In de loop van de film ‘Wolfwalkers’ wordt duidelijk dat de makers grote contrasten willen laten zien. Wanneer Robyn in het bos is, stapt de kijker in een kleurrijke wereld. Waarbij veel mogelijk is, en de omgeving is open en laat Robyn de nieuwe wereld ontdekken. Het dorp is donker, heeft harde hoeken, zwarte vlakken en heel veel tralies. Waardoor Robyn opgesloten zit in het dorp.

De film is volgens de makers geschikt voor de kijker van zes jaar en ouder. Toch heb ik daar twijfels over. Dat heeft de maken met de verhaallijn. Er komt veel agressie bij kijken. Waardoor de grenzen worden opgezocht. Ik zou de film aanraden voor een wat oudere kijker. Dat heeft mede te maken met de agressie, maar ook de sfeer. Naarmate de film vordert, wordt de sfeer schimmiger en spannender. Dat ik zelf begon te hopen dat de film op een goede manier zou eindigen.

Ik als Nederlander ben niet thuis in de Ierse mythologie en geschiedenis. De makers hebben goed gekeken naar de geschiedenis, toch kan ik niet beoordelen dat klopt. Gelukkig wordt er een boodschap overgebracht, dat universeel is. Zowel het jonge als oude publiek kan dat begrijpen. Aan het begin staan twee werelden lijnrecht tegenover elkaar. Wanneer je vrienden wordt met de vijand, dan is het geen vijand mee. Op dat moment snap je hoe de ander in elkaar zit en wat er in hem/haar omgaat.

Wolfwalkers Review
De makers van 'Wolfwalker' hebben op een prachtige manier laten zien, hoe twee werelden samen weten te komen. Dit wordt gedaan door de meest prachtige animatie te laten zien. 2D animatie met grote contrasten en technieken. Ben jij een animatie liefhebber? Dan is de film van Apple TV Plus zeker aan te raden.
8
9.5
8.5