Wat is er voor nodig om een Wonder te zien? Lees de recensie van de bijzondere film hier
Bron: Independent Films & Filmdepot | Wonder

Wonder Review

In 2012 kwam het boek ‘Wonder’ uit van R.K. Palacio en wist een groot publiek te bereiken. Vijf jaar later kwam de film uit en was het de beurt aan Jack Thorne en Steve Conrad om het boek te vertalen naar het scherm. Zodat het kijkbaar is voor een groot publiek. Daar zijn zij absoluut in geslaagd. Want voordat ik de film had gezien, had ik wacht dat het alleen over August Pullman zou gaan. Maar niets is minder waar, je krijgt een uitgebreid beeld van wat de verschillende gebeurtenissen doen met personen rondom August.

August Pullman is geboren met afwijkingen aan zijn gezicht. Bang om er niet geaccepteerd te worden hebben zijn ouders hem nooit naar een reguliere school gestuurd. Tot nu toe. Wanneer hij voor het eerst voet zet in groep 7 verandert hij in een onwaarschijnlijke held. Waar zijn familie en nieuwe klasgenoten worstelen met gevoelens van medeleven en acceptatie, zal de buitengewone reis van Auggie bewijzen dat je niet onopgemerkt kunt blijven als je bent geboren om op te vallen.

Dat is ook direct de kracht van de verfilming van ‘Wonder’. Aan het begin van de film verteld de acteur Jacob Tremblay in de rol van August Pullman, dat hij wilde zijn zoals andere. Want tot dat moment keek iedereen vreemd naar hem. Alsof hij een hele vreemde jongen is, met de problemen die hij alleen kan hebben.

Toch krijg je aan het einde van ‘Wonder’ te horen dat hij dankzij alle gebeurtenissen zich voelt als de andere kinderen op school. Hij deed precies hetzelfde, ook al was hij gepest en gekwetst door andere, want zijn gezicht was het mikpunt van spot. Een goede boodschap die je dankzij de film oppikt. Je denkt dat mensen zoveel verschillen van elkaar, maar wat blijkt dat iedereen met vergelijkbare problemen en onzekerheden loopt.

De cast van Wonder helpt mee om het verhaal en de emoties over te brengen op beeld

Aan de cast met onder andere Julia Roberts, Owen Wilson, Mandy Patinkin en Daveed Diggs om de emoties en boodschap zo goed mogelijk over te brengen. Dat doen zij heel goed, want ik zat meerdere keren met natte ogen te kijken. Je voelt de spanning wanneer August voor het eerst naar school gaat, maar ook de eenzaamheid van Via. Op het moment dat zij zich niet gesteund voelt door de familie of door haar goede vriendin.

Het is op een zoetsappige manier in beeld gebracht, waardoor je de meest prachtige shots krijgt. Waardoor ik een reis naar New York wilde boeken. Van de kleine laantjes waar voorzichtig wordt gekust tot en met de mooiste huizen waarin kerst wordt gevierd. Met zoetsappig bedoel ik op een typisch Amerikaanse manier. Op deze manier weten zij mij het beste te raken, en dat is wat je wilt met een drama film als ‘Wonder’.

Wat ook wel eens gebeurd is dat acteurs van welke leeftijd dan ook, worden gecast voor een bepaalde rol. Toch zijn zij veel ouder of soms iets te jong. In ‘Wonder’ is dat perfect gedaan. Je geloofd dat Owen Wilson en Julia Roberts de ouders van de twee kinderen zijn. En de kinderen spelen ook kinderen. Het is niet over te top of dat zij een betweterig kind moeten zijn. Het past precies en dat is fijn om terug te zien in een film.

De boodschap van Wonder is dat je denkt anders te zijn, maar ondertussen lopen mensen met vergelijkbare problemen en onzekerheden

Dat het leven voor iedereen zwaar kan zijn, dat weten we wel. Met wat voor problemen zij lopen niet. Toch hebben de makers van ‘Wonder’ er voor gezorgd dat jij in de hoofden van de karakters kan kijken. Doordat zij de verhalen van de verschillende kanten hebben belicht, krijg je een goed beeld wat er in de hoofden omgaat. De karakters zijn kwetsbaar en ik zou willen dat mensen dat in het echte leven ook zijn. Als er iets is, ga naar de mensen om wie je geeft. Zij zijn diegene die je kunnen aanhoren en eventueel helpen.

Het helpt niet om voor andere mensen iets in te vullen, vraag het en je krijgt (hopelijk) eerlijk antwoord. Terug naar ‘Wonder’, want doordat je in de hoofden van de karakters kan kijken. Zij zijn heel kwetsbaar, wordt de film zelf heel sterk. Wanneer de film is afgelopen heb je het uur daarna nog een warm gevoel. Want dat is wat ‘Wonder’ met je doet.

Ik raad je aan om ‘Wonder’ te gaan kijken. Het is een visueel en verhaal technisch een sterke film. Waar de cast en de verschillende locaties helpen om de emoties en verhaal over te brengen. De film duurt bijna twee uur maar dankzij het verhaal vliegt de tijd voorbij.

Relax Music
Jennifer Hudson – Dangerous